בית הספר

דבר המנהל

בית הספר הוא השדה בו צומחת החברה הישראלית, הוא משמש זירה להתפתחות חברתית, רגשית ואקדמית. לחוויות שיחווה תלמיד בשנותיו בבית הספר השפעה מכרעת על עתידו ועל כן הצוות החינוכי רואה בתפקידו שליחות מהמעלה הראשונה, לאפשר לתלמידים מקום בריא המאפשר לצמוח ולהתפתח בו. 

במציאות המורכבת של ימינו יש צורך במבוגרים יציבים, חכמים ורגישים שידעו לשוחח בגובה העיניים עם כל תלמידה ותלמיד. צוות המורים מצטיין ומגוון, אנו מטפחים ומשקיעים רבות בצוות ההוראה שלנו, המורים מקבלים את הכלים, התמיכה וההכשרה המקצועית כדי לעשות את העבודה החינוכית המשובחת ביותר.

בית הספר שוכן בתוך שמורת טבע מהיפות בארץ אך כפר הנוער כולו הוא שמורת טבע חינוכית שאין דומה לה.

רון חי,

מנהל בית הספר

 

 

בית ספר מכליל

בית ספר מכליל הוא מודל חדשני המשנה את המבנה הארגוני של בית הספר הממלכתי על מנת להגיע להצלחה עם כל אחת ואחד מהתלמידים.

בית הספר המכליל לוקח אחריות על הרווחה הנפשית של תלמידיו ושל אנשי הצוות, המודל מפרק פרקטיקות מדירות (המייצרות בין השאר מעמדות והסללה) הקיימות במבנה בית הספר המסורתי ומחליפן בפרקטיקות מכלילות (המייצרות מוביליות ושוויון הזדמנויות).

מודל בית הספר המכליל עומד על שלושה עמודי תווך:

קשר אישי – לא נוצרת למידה משמעותית ללא קשר למבוגר משמעותי. משאבי בית הספר מכוונים לכך שאנשי הצוות יהפכו להיות מבוגרים משמעותיים בחיי התלמידות והתלמידים. מבנה בית הספר נועד לחזק ולבסס את תחושת השייכות של התלמידות והתלמידים למקום במגוון דרכים שונות.

פרקטיקה מדגימה: שגרת שיחות אישיות בין הצוות לתלמידים ובין ההנהלה לצוות, שיחה כזו היא שיחה מחברת שמטרתה לחזק את הקשר.

קהילה מכלילה – הקהילה שלנו מורכבת מתלמידים, הורים, אנשי צוות והיער העוטף אותנו. המבנה הקהילתי חזק ומורגש וקהילה מכלילה היא קהילה בה לכל אחד יש מקום, להצטרף וגם להביא את עצמו לידי ביטוי. כמו כן המבנה הקהילתי מאפשר לתלמידים להתפתח ולגדול בקצב הנכון להם מבלי להכניס אותם לתבניות בשלבים מוקדמים של התחנכותם בבית הספר. העבודה מתמקדת בחוזקות התלמיד ולא בחולשותיו.

פרקטיקה מדגימה: ביטול הקבצות בחט"ב ולמידת אנגלית ומתמטיקה בקבוצות הטרוגניות. לחלוקה להקבצות השלכות הרסניות על הדימוי העצמי של התלמידים וגם על יכולתם להתקדם ולהתפתח. תלמידים בחטיבת הביניים לומדים בקבוצות הטרוגניות, הפדגוגיה בשיעורים הללו היא פדגוגיה מכלילה ומותאמת לקבוצה שכזו.

למידה והדרכה (של הצוות) – הוראה היא אחת מהפרופסיות המורכבות ביותר בימינו, מורה נדרש להיות בלמידה מתמדת. בבית הספר המכליל המורים לומדים כל הזמן, יום שלם בשבוע (יום שישי) מוקדש כולו ללמידה של הצוות. בנוסף, מכיוון שמקצוע ההוראה מעמיס את עולמו הרגשי של המורה בדומה למקצועות טיפוליים, מורה נזקק להדרכה, לזמן בו הוא יכול לעבד את החוויה שלו אל מול התלמידים על מנת להגיע מוכן ומקצועי יותר לשיעור הבא.

פרקטיקה מדגימה: תפקיד היועצת כמדריכה. היועצות בבית הספר המכליל מתפקדות כמדריכות למחנכי הכיתות, לכל יועצת יש שעה קבועה עם כל מחנך/ת, שעת הדרכה בה המחנכת מדברת על החוויה שלה ומה שעובר עליה בעבודה עם התלמידים. לשם כך היועצות עוברות הכשרה ייעודית וייחודית ואף מודרכות בעצמן ע"י פסיכולוג.

 

צוותים חינוכיים מכל הארץ וגם מחוצה לה מגיעים לביקור על מנת ללמוד ולהיחשף למודל בית הספר המכליל.

 

חטיבת הביניים

חטיבת הביניים באלוני יצחק היא מעין תמונת פסיפס מרהיבה של החברה הישראלית. מתחנכים בה נערים ונערות מבתי ספר מהסביבה- פרדס חנה-כרכור, גבעת עדה, רגבים, בנימינה, ישובי אלונה,ישוביי ואדי ערה, אור עקיבא ובנוסף נערים ונערות מכל רחבי הארץ המתחנכים בפנימיה. 

בתפיסתנו החינוכית אנו רואים את התלמידים שלנו במרכז העשייה ובאמצעות צוות חינוכי מסור, מקצועי אשר אוהב את עבודת החינוך אנו מצליחים לראות כל אחד ואחת מהתלמידים שלנו וללמוד את החוזקות שלהם.

דרך החוזקות אנו מייצרים לתלמידנו חוויות הצלחה המחזקות את תחושת המסוגלות,   

הביטחון העצמי ואת תחושת השייכות לאלוני יצחק. במקביל אנו מאתרים את הצרכים 

שלהם ונותנים  להם מענים מדוייקים במסגרת השיעורים עצמם ובמסגרת תכניות תמיכה 

מגוונות.

חשוב לנו שכל התלמידים יגיעו לביה"ס בחיוך רחב וידעו כי אנו רואים אותם, מקשיבים להם, 

מאמינים בהם  ונותנים להם הזדמנות לפרוח ולהצליח.

כל שכבה בחטיבה מונה בין שלוש לארבע כיתות, ובכל כיתה כ-30 תלמידים. 

תכניות הלימודים מגוונות, עדכניות ופורצות דרך בתחום הפדגוגי. הן מאפשרות לתלמידים בחירה במגוון קורסים מרתקים בתחומי רבי המלל, וחוויה אישית מעצימה במסגרת רצועת העשרה המובנית בתוך המערכת בתחומים שונים כגון תאטרון, אומנות, מוזיקה, זומבה, ספורט ועוד..

ניתן דגש רב על התכניות החברתיות והייעוציות המשלימות את הפדגוגיה ונותנות מענים מתאימים לצרכי גיל הנעורים. 

כל זה בנוסף לחזות הכפר- שמורת טבע של אלונים, ביה"ס הטובל בנוף של צמחייה ירוקה, עם משק חקלאי מגוון אשר התלמידים הם חלק ממנו, מייצר חווית התחנכות מיוחדת ומעצימה שאין דומה לה.

                                          חנה סטורזי

                                        מנהלת חטיבת הביניים