אורן / לאה גולדברג
על המשוררת
לאה גולדברג נולדה בשנת 1911 בקניגסברג שבגרמניה וגדלה בקובנה שבליטא. היא היתה ילדה חכמה ורגישה, שונה מהילדים האחרים. היא תיארה עצמה כנערה בודדה ועגומה, "אישה לא יפה", כמהה לאהבה ויודעת שלא תזכה בה. היא הקדישה עצמה לקריאה ולכתיבה. בהיותה בת 22, קיבלה תואר דוקטור לבלשנות שמית. בשנת 1935, עלתה לאה גולדברג לארץ ומיד היתה לדמות ספרותית מוכרת, בזכות פרסום ספר שיריה הראשון "טבעות עשן". שיריה היו אישיים מאוד, בעלי מבע צלול, מאופק וחסכני במלים. שיריה כבשו את לב הקוראים בזכות הכנות והמלאות הרגשית שאפיינו אותם. מלבד בכתיבת שירה, עסקה לאה גולדברג גם בכתיבת פרוזה, דרמה וספרות לילדים. היא כתבה ספרי עיון בתורת הספרות, תרגמה יצירות מופת רבות ועבדה בהוראה, עריכה ובכתיבת ביקורות לספרות ולתיאטרון.
לאה גולדברג נפטרה בירושלים בשנת 1970 וזכתה בפרס ישראל לאחר מותה.
אֲבָל בְּצֵל הָאֳרָנִים הָאֵלֶּה
כָּל יַלְדוּתִי שֶׁקָּמָה לִתְחִיָּה.
לְקֶרַח יְרַקְרַק כּוֹבֵל הַפֶּלֶג,
לִלְשׁוֹן הַשִּׁיר בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.
אֶת זֶה הַכְּאֵב שֶׁל שְׁתֵּי הַמּוֹלָדוֹת.
וְשָׁרָשַׁי בִּשְׁנֵי נוֹפִים שׁוֹנִים.
נושא השיר
פירוש השיר ומשמעותו
אמצעים אמנותיים
סיכום
עצי האורן שמקורם בארצות אירופה הקרות יובאו לישראל עוד בימי המנדט הבריטי. האורנים הם בין החשובים שבעצים המשמשים בתעשייה. מגדלים רבים מהם כדי להפכם לעיסה להכנת נייר. הפופולריות שלהם נובעת מהיותם עצים רכים הגדלים במהירות וניתנים לשתילה באופן צפוף, וגם בשל מחטיהם, שכאשר נושרים הם "חונקים" את האדמה ולא מאפשרים מעבר חמצן ובכך נמנעת התפתחותם של צמחים לא רצויים באזור הגידול. אורנים מפרישים אירוסול (הנמצא גם בשרף שלהם) אשר גורם להתעבות עננים, ובכך למשקעים גדולים יותר באזורים בהם נמצא היער, וזו סיבה אפשרית נוספת לגידולם בישראל שהיא מדינה יבשה למדי.
האורן בשירה של לאה גולדברג משמש בתפקיד סמלי. הוא מייצג אותה על השינויים שעברה בעקבות הגירתה מאירופה לישראל. כפי שהאורן גדל וחי בשתי היבשות, כך גם לאה גולדברג והמהגרים הרבים שהגיעו משם לכאן, יכולים לגדול, לחיות, ואף לצמוח למרות המעבר. אין ספק שמדובר בקושי גדול, הכרוך בוויתור כואב על עולם ישן ואהוב לטובת עולם חדש ומאיים. אף על פי כן נוצרת התחושה שניתן להתגבר בהצלחה על קשיי "כאב שתי המולדות", ובסופו של דבר ליהנות מהשורשים הנטועים בשתיהן. מאז ומעולם ארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, עודדה עליית יהודים, אלא שבמבחן המציאות החברה הישראלית הפנתה עורף שוב ושוב לקשיי העולים שנאלצו להיתלש ממקום אחד (על השפה, התרבות, הנכסים החומריים והרוחניים) ולאמץ את המקובל במולדתם החדשה. לאה גולדברג נותנת ביטוי לקושי זה בצורה לירית מעודנת ביותר. היא בוחרת להציג בשיר את האפשרות האופטימית של מעבר מעקירה לשייכות, זאת תוך מיזוגן של שתי המולדות לזהות עצמית אחת שלמה.