המפלצת השחורה / אידה פינק
על הסופרת
לאחר המלחמה נישאה למהנדס צעיר שאיבד את אשתו ובנו בשואה והשניים עלו עם בתם התינוקת לארץ. אף שעלתה לארץ ב- 1957 והתגוררה מאז ועד פטירתה ב- 2011 בחולון ובתל אביב, היא המשיכה לכתוב בפולנית, ויצירתה תורגמה לעברית. פינק עבדה תחילה ב"יד ושם", בגביית עדויות של ניצולי שואה ובהדפסת הפרוטוקולים מחקירותיהם של פושעים נאצים. לאחר מכן הייתה שנים רבות ספרנית המדור המוזיקלי של "מכון גתה" ואף לימדה נגינה בפסנתר.
"יום אחד נפלה עליי המחשבה שאני רוצה לספר מה קרה. זה היה רגע מוזר מאוד. לקחתי נייר ועיפרון, הלכתי לחדר ריק ורציתי לכתוב. ישבתי חמש שעות ולא כתבתי אף מילה", סיפרה בסרט על חייה. "לאחר מכן התחלתי לכתוב סיפורים קצרים המבוססים כולם על אירועים אמיתיים". האירועים שבסיפורים התרחשו בחייה או בחיי הקרובים אליה – בני משפחה, חברים, מכרים. "לא צריך פנטזיה בשביל זה", אמרה בריאיון אחר. "קרו כל כך הרבה דברים, שלא צריך לדמיין כלום".
תקציר העלילה
כשביקש הנער לשבת לנוח וללטף את הכלב, גילה שזה לא מעוניין בגילויי חיבה, אלא מזדרז להמשיך בדרך. כאשר עצרו השניים לנוח בחורשה לצד הכביש, הבחין הנער בערנותו של הכלב שנותר קשוב לקולות הסביבה, כמי שמוכן לעמדת התגוננות במקרה של הפתעה. הנער ביקש לנמנם מעט ונרדם לשינה קלה ונעימה, מובטח תחת הגנתו של הכלב השומר עליו בנאמנות. כאשר שקע בשינה עמוקה חלם כי לפתע זינק הכלב ויצא במרוצה אל הכביש כנמלט. בחלומו לא הבין הנער את פשר המעשה, ועדיין לא חש כל צער על נטישתו הבוגדנית בידי הכלב, כיוון שהתמלא פחד על שנשאר שוב לבדו. הוא התעורר מבוהל מתוך צעקתו, ולשמחתו גילה ש"המפלצת השחורה" ניצבה מעליו וייבבה. כך מצא עצמו הנער נכנס לכפר סיניבקה המפחיד, צועד בגאון לעיני כל, מלווה בכלבו הזוכה למבטי הערכה, יראה וכבוד מצד חבורת ילדים שכלל לא חשדה שמדובר בנער יהודי נרדף. בשעה ארבע הגיעו הנער והכלב לביתה של מטילדה, ונאלצו לחכות בסתר עד שיחשיך כדי להיכנס לשם מבלי שאיש יבחין בהם. שם, בין קני הסוף שלחוף האגם, על רקע קרקורי צפרדעים, חש הכלב שהנה הגיע סיום המסע, והוא נשכב למרגלות הנער ונמנם בשלווה. כשירדה החשכה התקרבו השניים לביתה של מטילדה. הנער עלה במדרגות, הקיש את האות המוסכם על החלון, והדלת נפתחה כאשר מטילדה קיבלה את פניו בהקלה של מי שהוסרה מלבה אבן כבדה של דאגה. הנער פנה אליה נרגש וביקש שתיתן לו דבר מזון כדי להאכיל את הכלב שנותר בחצר. מטילדה תמהה על איזה כלב מדבר הנער, והוא הסביר לה שמדובר בכלב של דודה הזקן, הכלב שליווה אותו לאורך כל הדרך ובזכותו…, ותוך שהוא מנסה להוביל את מטילדה, להוכיח לה שאינו הוזה, ירדו השניים במרוצה לחצר, והחצר היתה ריקה.
נושא הסיפור
אפיון דמויות
הכלב – דמות משנה חשובה בסיפור. בתחילה הוא מתואר כבעל מבט עוין המבשר רעות, גוש בשר מגושם, ענק ומאיים במראהו הדומה לזאב ובמבנה גופו הכבד והמוצק, והוא זוכה לכינוי: "מפלצת שחורה".
בהמשך מתגלה הכלב ברכותו, כאשר לקלק בלשונו בקול, כאילו נתן אישור לקבלת הנער בביתו והסתרתו שם מפני הנאצים. צעדיו מתוארים כרכים ונוכחותו שקטה. כאשר עוזב הנער את בית המסתור, יוצא אחריו הכלב ומסרב לעזבו. כאן מתגלות תכונותיו המרכזיות: ידידות, נאמנות, מסירות, דריכות, אחריות, רגישות, תבונה ודבקות במטרה.
בסיום, נעלם הכלב כמי שסיים את משימתו, ובשל המסתורין האופף את היעלמותו המפתיעה, עולה התהייה האם באמת היה כלב בסיפור (כולו או בחלקו), ואולי היה הוא פרי דמיונו של הנער המספר.
מטילדה – מכונה גם טילינקה, גויה, מורה בגמלאות, אישה רצינית, גבוהת קומה, מחביאה את הנער היהודי בביתה, תוך שהיא מסכנת את חייה. מייצגת באישיותה את המיעוט הגרמני שהתנגד למעשי הרשע של הנאצים, ובחר במתן חסות ליהודים, מתוך מחויבות מוסרית לצמצם ולו במעט את העוול הנורא.
רעיונות מרכזיים ומשמעותם
במשנה, במסכת סנהדרין (ד, ה) כתוב: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא." ארגון "יד ושם" משתמש בביטוי זה בהתייחסותו לחסידי אומות העולם, שמימשו את האמור בו בצורה נעלה, ואף מעניק לחסידי אומות העולם מדליה שעליה חקוק הביטוי.
סיפור מסע – סיפור מסוג זה יכול לתאר מסע ממשי ממקום למקום ו/או מסע נפשי ממצב מנטלי אחד למצב מנטלי אחר. "המפלצת השחורה" הוא סיפור המשלב בין שני סוגי המסעות. גיבור הסיפור צועד ברגל מרחק של חמישה-עשר קילומטרים מהבית בו הסתתר לבית אחר אליו הוא מגיע, וצועד בחזרה מרחק זה בשובו. זהו מסע קשה הכולל גם מאמץ פיזי וגם חשש כבד מפני הסגרה לידי הנאצים. העובדה שהנער נאלץ לעבור בכפר גדול ועוין, סיניבקה, הופכת את מסעו למסוכן ממש. נוסף על כך, זהו מסע נפשי בו עובר הנער תהליך של התגברות על קושי – הוא נדרש לעזוב את מקום מחבואו ולצאת למקום חדש, שם הוא משתכן לבדו בעליית גג צרה ומחניקה למשך מספר חודשים. הוא נתון בפחד שמא בעל הבית ייאלצו לעזוב את המקום מחשש להיתפס, הוא פוחד מהכלב שנמצא במקום, והוא נאלץ להסתפק במנת מזון קצובה ובכוס חלב מדי יום. לאורך תקופה זו הוא מנותק מהעולם וסובל מבדידות קשה. יציאתו בחזרה לבית המסתור הקבוע שלו והתגברותו על קשיי הדרך וסכנותיה מעידים על המסע הפנימי שעבר – מסע שהחדיר בו אומץ ואמונה בכוחו לשרוד.
הכלב – ידידו הטוב של האדם. רעיון שמקבל בסיפור משמעות ממשית ואירונית. ידועות תכונותיו הנעלות של בעל החיים הזה, וכאן הן מובלטות על רקע השפל המוסרי אליו הגיעו בני-האדם. מוכרים לשמצה גם הכלבים האכזריים ששירתו את החיילים הנאצים בחפשם אחרי יהודים (וזו האסוציאציה העולה מהכינוי שנתן הנער, "מפלצת שחורה", כאשר פגש בכלב לראשונה) – עובדה שמחזקת את מעמדו הסמלי של הכלב בסיפור המייצג אנושיות, נאמנות ומסירות אין-קץ.
כוחו של הדמיון בהתמודדות עם פחד ומצוקה – לאורך הסיפור מופיעה דמותו של הכלב המכונה "המפלצת השחורה". אין לקבוע חד-משמעית אם כלב זה אכן היה אמיתי או שמא הוא פרי דמיונו של הנער, שהמציא אותו כחלק ממנגנון הגנה שהפעיל כנגד הפחד והבדידות מהם סבל. כשהנער שאל "מה עם הכלב?", הוא נענה על-ידי הדוד: "מטילדה מסרה שאתה יכול לחזור". שאלה ותשובה זו עשויים לרמוז שיתכן ולא היה כלל כלב בבית הדוד. אם אכן כך, הרי שבצאתו חזרה לביתה של מטילדה "לקח" איתו הנער את הכלב שהפך לחבר דמיוני נאמן, ליווה אותו בדרכו והגן עליו מפני סכנת ההיחשפות וההסגרה.
דרכי עיצוב ספרותיות
תיאורי סביבה – בניגוד לסיפורי שואה רבים אחרים, סיפוריה של אידה פינק אינם מתרחשים בדרך-כלל בגטאות, בהווי הרעב, הלכלוך, המחלות והצפיפות. לרוב הם מתארים בציוריות נופים כפריים של עיירות קטנות וביתיות, מחוזות ילדות שקטים וירוקים, חורשות, שטחי מרעה, נהרות, אגמים וגנים. התיאוריוּת הפסטורלית הזו, היא חלק מהכתיבה המעודנת של פינק, ויש לה שני תפקידים בולטים: יצירת אירוניה ושיקוף מצבן הפנימי של הדמויות, רגשותיהן והמתחולל בנפשן.
בסיפור "המפלצת השחורה" מתואר בית המסתור בעיירה דוברובקה כבית פרטי עם מרפסת וחצר. בסמוך לו נמצא אגם המוקף קני סוף. סביבה שקטה ורגועה זו עומדת בניגוד לסכנה הנשקפת לנמצאים בה בשל נוכחותם של נאצים המחפשים יהודים. הבית של הדוד, אליו נשלח הנער להסתתר, אף הוא פרטי ונמצא בחיק הטבע. הנער משוכן בעליית גג על מצע של חציר. גם שם נשקפת סכנה לחייו ולחיי הדוד המארח אותו, ולכן הוא לא מורשה לצאת מעליית הגג, אפילו לא לשם אכילה ושתייה.
הסביבה בה מתרחש חלק מרכזי מעלילת הסיפור היא הדרך אותה נדרש הנער לעבור. במסעו מבית מטילדה לבית הדוד, הוא צועד לאורך חמישה-עשר קילומטרים, הלוך ושוב. זוהי דרך מסוכנת במיוחד בגלל שיש לחצות במהלכה כפר גדול ועוין בשם סיניבקה. המעבר במקום עלול להוביל להסגרתו של הנער לידי הנאצים אם תתגלה שם זהותו. הפחד האופף אותו כשהוא עובר שם בדרכו אל בית הדוד מתחלף בביטחון בדרכו חזרה, כשהוא מלווה על-ידי הכלב השחור הגדול.