כף יד רשעה / דליה רביקוביץ
על המשוררת
נושא השיר
מבנה השיר
שורות הסיום של כל הבתים משלימות את המסגרת הסגורה של חוויה, אשר למרות העובדה שהתרחשה לפני זמן רב, היא חרוטה עמוק בתודעה והיא זכורה כאירוע מציאותי שאין ספק באשר להתרחשותו – "מה שסיפרתי אמת ויציב" (בתים א,ב); "וכל מעשה שריר וקיים" (בית ג´); "אך הפחד הזה שריר וקיים" (בית ד´). שורות הסיום הללו מתייחסות גם לתוצאות הממשיות של אותו מאורע מן הילדות. תוצאות אותו מעשה מתקיימות לטווח ארוך, הן שרירות וקיימות, ולא יכול להתעורר כל ספק באשר לנכונותן.
תוכן השיר ומשמעותו
בית א – הדוברת מתארת את האירוע שהתרחש והעומד במרכז השיר: "אבא שלי הכה אותי". היא מציינת שנכחו באירוע אנשים נוספים ואלה צחקו למראה המעשה. החיבור בין שני התיאורים ממחיש שהדוברת ככל הנראה חשה השפלה גדולה. היא מציינת שהחוויה שתיארה התחוללה באמת.
בית ב´ – הדוברת חוזרת ומזכירה את המכה שספגה. הפעם התיאור מדויק וספציפי יותר: "אבא הכה על כף ידי". יחד עם זאת, התיאור בבית זה יוצר ריחוק מדמות האב. בבית א´ הוא כונה "אבא שלי" ואילו בבית ב´ הוא מכונה "אבא" בלבד. בהמשך התיאור מספרת הדוברת שאביה אמר על היד שלה שהיא: "כף יד רשעה". כף היד שמייצגת את הדוברת ומגונה בתואר "רשעה" הופכת את הפגיעה לצורבת ביותר – כאילו אמר עליה עצמה שהיא רשעה. ברור שהאב פגע קשות בבתו משום שבמקום לגנות את המעשה (הלא-ידוע מהשיר) שביצעה הבת, הוא גינה את עושה המעשה, כלומר הבת, ובכך החריף את תחושת הבושה והעלבון שלה.
בית ג´ – בבית זה מתייחסת הדוברת לתהליך ההתבגרות. האשמה שהטיח האב בכף היד הרשעה גרמה לילדה להרגיש אשמה. נראה לה כאילו מילאה היד את הציפיות השליליות של האב ממנה, כאילו היא מממשת את הרשעות שייחס לה האב ומצמיחה אצבעות העושות מעשים של ממש. יש משהו סוריאליסטי בתיאור היד המצמיחה אצבעות. נראה כאילו היא צומחת במנותק מהגוף. היא עצמה מצמיחה את אצבעותיה. הדברים מרמזים על תהליך חינוכי ידוע, הילד רואה באישיותו את הדברים שהוריו מייחסים לו. הוא מפנים את יחס הסביבה ובעיקר את הרגשות השליליים, רגשות האשמה והכישלון.
אמצעים אומנותיים
נוסף על כך, חוזרת הדוברת על תיאור המכה שספגה – זאת על מנת להדגיש עד כמה כואבת היתה החוויה עבורה מן הבחינה הנפשית. כמו כן, היא חוזרת על ההשלכות של אותה מכה – הפחד שהשתרש בנפשה ושעודנו מלווה אותה, אף בבגרותה.
ניגודים – הניגוד הבולט הוא בין ציון העובדה ש"אבא שלי הכה אותי" ו- "אבא הכה על כף ידי" לבין ההדגשה ש"אבא חדל מהכות אותי" המופיעה פעמיים בחלקו השני של השיר. תפקידו של ניגוד זה להמחיש שלמרות שהמכה / המכות חדלו – הכאב, ההשפלה והפחד שצמחו כתוצאה מהן עדיין שרירים וקיימים והם חרוטים עמוק בנפשה של הדוברת.
מטונימיה – (מטונימיה = ציור לשוני הנבנה על-ידי מילה או קבוצת מלים המייצגות פרט אחר מן הפרט אליו הן משויכות). היד מטונימית לדוברת, כלומר, האב מתייחס לאיבר מסוים (היד) כמייצג את האדם כולו (הילדה). ממטונימיה זאת ניתן להסיק, שהדוברת חשה שכף ידה שגונתה על-ידי אביה וכונתה "רשעה", כאילו מייצגת את כלל אישיותה. אם כף ידה רשעה בעיני אביה, הרי שהיא עצמה בכללותה רשעה על פי דעתו.
האנשה – "היד הרשעה צמחה אצבעות" – היד מקבלת תכונת אנוש. כאילו שהיא ישות בפני עצמה המתעצמת וגדלה ובמקרה זה היא הופכת לרשעה במובן המעשי. לכאורה היד צמחה והפכה למעין מפלצת הנוהגת ברשעות ומעשיה יצאו משליטה – "וכל מעשה שריר וקיים".
מטאפורה – "פחד לוחך את הכף הרשעה" – הפחד מתואר כמי ששורף ומכלה את היד הרשעה. הפחד הוא כה עצום עד כדי כך שהוא משתק את פעולות ידה של הדוברת גם בבגרותה.
סיכום
מקורות
צין, נורית. "פרקי ספרות לכיתה ט´". חורב, 1992.
רובינשטיין, בלהה. "שירים ומה שביניהם". עם עובד, 2003.
"לאורך השורות" – מדריך למורה 2. רמות.